بهگزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیراننیوز، شهین محلوج، مؤسس کودکستان و دبستان الغدیر و مسئول اردوهای فرهنگی مؤسسه ایتام الغدیر، با تأکید بر ضرورت تلفیق آموزش علمی با پرورش فرهنگی و اخلاقی گفت: «آموزش تنها در کتاب خلاصه نمیشود؛ هدف ما در الغدیر، تربیت نسلی اندیشمند، مسئول و آگاه است که بتواند در مسیر ارزشهای […]
بهگزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیراننیوز، شهین محلوج، مؤسس کودکستان و دبستان الغدیر و مسئول اردوهای فرهنگی مؤسسه ایتام الغدیر، با تأکید بر ضرورت تلفیق آموزش علمی با پرورش فرهنگی و اخلاقی گفت:
«آموزش تنها در کتاب خلاصه نمیشود؛ هدف ما در الغدیر، تربیت نسلی اندیشمند، مسئول و آگاه است که بتواند در مسیر ارزشهای انسانی و اجتماعی گام بردارد.»
او در این گفتوگو از تجربههای سالهای فعالیت خود، رویکرد متفاوت آموزشی الغدیر و نقش مؤسسه ایتام الغدیر در حمایت از کودکان مستعد سخن گفت.
در سالهای اخیر، رشد نهادهای آموزشی مستقل و مردمی، جایگاه ویژهای در عرصه تعلیم و تربیت کشور یافته است. یکی از نمونههای موفق در این حوزه، کودکستان و دبستان الغدیر است که با مدیریت و تأسیس شهین محلوج، توانسته الگویی الهامبخش از آموزش توأم با پرورش ارائه دهد.
شهین محلوج، که سالها تجربه فعالیت فرهنگی و آموزشی در حوزه کودکان و نوجوانان را دارد، در گفتوگو با خبرنگار بصیراننیوز اظهار کرد:
«ایده تأسیس الغدیر از یک دغدغه مادری و انسانی شکل گرفت؛ دغدغهای برای ساخت محیطی که در آن، آموزش تنها به حفظ مطالب درسی محدود نباشد، بلکه روح و شخصیت کودک نیز رشد یابد. ما تلاش کردیم جایی بسازیم که کودکان، علاوه بر یادگیری، معنا و لذت زندگی را هم بیاموزند.»
وی با اشاره به اهداف اصلی این مرکز افزود:
«در الغدیر، آموزش و پرورش دو بال مکمل هستند. اگر آموزش، ذهن کودک را میسازد، پرورش، قلب و روح او را تربیت میکند. ما در این مجموعه تلاش داریم میان علم، اخلاق، خلاقیت و ایمان تعادل برقرار کنیم.»
محلوج با بیان اینکه یکی از ویژگیهای متمایز این مجموعه، حضور فعال خانوادهها در فرآیند آموزشی است، گفت:
«هیچ نظام آموزشی بدون همراهی خانواده موفق نمیشود. از روز نخست تأکید کردیم که خانواده باید همپای مربی در مسیر تربیت فرزندش حضور داشته باشد. این تعامل، یکی از رازهای موفقیت الغدیر است.»
تاکید بر آموزش تجربهمحور و میدانی
این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به برنامههای متنوع آموزشی و فرهنگی کودکستان و دبستان الغدیر خاطرنشان کرد:
«در کنار دروس رسمی، کارگاههای مهارتی، کلاسهای خلاقیت، نشستهای مشاوره و اردوهای آموزشی – فرهنگی برگزار میکنیم تا دانشآموزان بتوانند مفاهیم را با تجربه، لمس و درک کنند. یادگیری وقتی ماندگار میشود که از مسیر تجربه و لذت عبور کند.»
وی افزود:
«اردوهای فرهنگی نهتنها فرصت تفریح و شادی هستند، بلکه مدرسهای در فضای باز محسوب میشوند؛ جایی برای تمرین همدلی، مسئولیتپذیری و همکاری. در این اردوها، کودکان یاد میگیرند که رشد واقعی، در کنار دیگران و از طریق تعامل سازنده به دست میآید.»
رسالت مؤسسه ایتام الغدیر
محلوج که مسئولیت اردوهای فرهنگی مؤسسه ایتام الغدیر را نیز برعهده دارد، در ادامه گفت:
«یکی از مأموریتهای مهم ما، حمایت از کودکان مستعد و نیازمند است. در مؤسسه ایتام الغدیر، تلاش میکنیم با فراهم کردن زمینههای آموزشی و فرهنگی، استعدادهای پنهان این عزیزان را شکوفا کنیم تا بتوانند با اعتمادبهنفس در جامعه بدرخشند.»
او ادامه داد:
«در این مسیر، خیرین و داوطلبان فرهنگی همواره کنار ما بودهاند. باور داریم که اگر دست در دست هم بگذاریم، میتوانیم آیندهای روشنتر برای فرزندان این سرزمین بسازیم.»
رویکرد انسانمحور در آموزش
محلوج دربارهی فلسفه آموزشی مجموعه الغدیر نیز گفت:
«ما به آموزش انسانمحور باور داریم. یعنی محور آموزش ما، کودک است نه کتاب. تلاش کردهایم محیطی بسازیم که هر دانشآموز احساس ارزشمندی و امنیت کند، خودش را بشناسد، خلاقیتش را بروز دهد و از شکست نترسد.»
وی تأکید کرد:
«در الغدیر، اشتباه کردن بخشی از یادگیری است. کودکان ما یاد میگیرند که اشتباه، مقدمهی تجربه است و تجربه، پایهی رشد. به همین دلیل، به جای رقابت ناسالم، روحیهی همکاری و همدلی را ترویج میکنیم.»
در بخش پایانی گفتوگو، شهین محلوج با ابراز خرسندی از دستاوردهای مجموعه الغدیر گفت:
«خداوند را شاکرم که توفیق خدمت در مسیر تربیت نسل آینده را نصیبم کرده است. هر روز که لبخند و پیشرفت کودکان را میبینم، انگیزهام برای ادامه این مسیر بیشتر میشود. آرزو دارم الغدیر الگویی باشد برای مدارسی که آموزش را با عشق، ایمان و اخلاق در هم میآمیزند.»
او در پایان خاطرنشان کرد:
«هدف ما ساختن آیندهای روشنتر است؛ آیندهای که در آن کودکان امروز، انسانهایی مؤمن، آگاه، توانمند و دلسوز فردا باشند.»”